Kasariretro on täällä!

80-luku on ujuttautunut katutyyliin ja nuorison pukeutumsieen yhdessä 90-luvun trendien vanavedessä. Erityisesti teinit näyttävät löytäneen 80-lukun popkulttuuriin ja kulutuskulttuurin ikonit uudestaan ja heille näitä tuotteita myös markkinoidaan eniten.

80-luvun maailma

Vuosikymmen oli juppien ja vaurastumisen aikaa. Monessa länsimaassa oli ensimmäistä kertaa varaa kuluttaa kunnolla ja ostaa merkkituotteita ennen 1990-luvun talouskuplan puhkeamista. Kapitalismi ja kulutus näyttivät tietä onneen: suuret amerikkalaiset brändit kuten Coca-Cola, McDonald’s ja Pepsi markkinoivat itseään suurelle yleisölle ja lupasivat samalla vapaan markkinatalouden ihanteen tuomia etuja kuten nuorekkuutta, onnellisuutta ja tyylikkyyttä. Myös tavallisilla perheillä oli ensimmäistä kertaa varaa ostaa elektroniikka kuten kotitietokoneita, stereoita ja videopelilaitteita. Graafinen suunnittelu sai niinikään vaikutteita postmodernismin lisäksi vauraudesta, kaupungistumisesta ja elektroniikasta. Neonvärit, futuristiset graafiset muodot ja suurkaupuntityyli näkyivät ajalle tyypillisessä typografiassa, julistetaiteessa ja pakkaussuunnittelussa.

Nostalginen neonvärinen kulutuskulttuuri

80-luvun paluun pukeutumisessa ja musiikkityylissä voisi nähdä osittain vastaiskuna koko 2010-luvun valinneelle minimalismille, joka suosii valkoista, luonnollisuutta ja hillittyjä värejä, kulutuksen vähentämistä ja ekologisuutta. 2000-luvun talouskriisien ja esimerkiksi maapallon ilmastokriisin takia ihmisillä ei ole enää varaa ihannoida samanlaista kerskakulutusta kuin 1980-lukulaisilla. Kasarista onkin tullut ikään kuin kaipuuta aikaan, jolloin kaikki oli vielä naiivisti hyvin eikä taloudellisella vaurastumisella ja kulutuksella näkynyt olevan loppua.

80-luvun ovat ottaneet omakseen erityisesti teini-ikäiset, jotka ovat syntyneet 90-luvun loppupuolella tai 2000-luvun alussa. Vuosikymmen on läsnä heidän pukeutumistyylissään, sillä erityisesti 80-luvun urheilubrändit kuten Adidas, Fila ja Nike ovat jälleen muodissa. 80-luvulta tuttuja designelementtejä kuten neonvärjeä, palmuja ja Miami Vice -typografiaa näkee  myös halpaketjujen printtipaidoissa Coca Cola- tai Pepsi -paitojen lisäksi. Osa 80-luvun uudesta tulemisesta voi toki olla ironiaakin, mutta osa on varmasti huolettomuuden, rahan ja kulutuskulttuurin ajan uudelleen löytämistä kontrastina nykypäivän ihanteille.

Pukeutumisen lisäksi 80-luku on muodissa myös musiikissa. Esimerkiksi internetissä on levinnyt ns. vaporwaveksi kutsuttu nuorten suosima musiikkityyli, jossa 80-luvun pop- ja diskohittejä on hidastettu ja miksattu muun rytmimusiikin ja 80-luvun pelien elektronisaundien kanssa. Musiikki on yhteydessä myös kuvablogeissa levinneeseen taidetyyliin, jossa 80-luvun retroelementtejä yhdistellään 90-luvun retroelementteihin. Vaporwave taiteeseen yhdistetään esimerkiksi 80-luvun piirroshahmoja kuten Simpsoneita, mutta myös Windows 95:n logoja, 80-luvun tyypillisiä neonvärejä, VHS-videonauhojen kulunutta rakeista kuvaa ja Miami Vice -tyyppistä kuvastoa kuten palmuja, auringonlaskuja ja hiekkarantaa.

Haluatko näyttää retrolta ja eli olla mahdollisimman ajankohtainen?

Jos haluat olla mahdollisimman retro tänä kesänä ja ottaa kaiken irti kierrätystyylibuumista, kannattaa suunnata kirppareille varsinkin pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Sieltä voit löytää edullisesti varsinkin urheiluvaatteita kuten 80- ja 90-luvun Adidaksia, jotka saattaisivat maksaa kolminkertaisesti vintageputiikeissa. Ketjukaupoissa on saatavan myös paljon neonvärejä, pastellivärejä ja metallikuoseja. Haluatko maistaa Las Vegas-elämää ja saada kasinoelämyksiä 80-luvun tyyliin? Hyödynnä kolikkopelit bonuskoodi.

 

 

Leave a Reply