Retroilu näkyy jollain tasolla yleensä koko elämäntavassa. Vanhojen aikojen arvostus ja kaiho tietynlaisiin menneisiin sielunmaisemiin esimerkiksi elokuvien tai viihdemusiikin kautta ovat osa retroa elämäntapaa. Näkyvimmillään tämä ilmenee tietenkin pukeutumisessa, kodintekstiileissä ja sisustuksessa. Vaikka retro viittaa tuotteisiin, jotka on otettu uudelleen valmistukseen, osa retroksi luettavista kalusteista ja muista tuotteista ovat itsekin jo ikääntyneet sen verran, että niitä myydään eteenpäin tai annetaan kierrätyspisteisiin. Retron hankkimista käytettynä voi halutessaan ajatella ekologisena kierrättämisenä.
Retroa sisustamista musiikin hengessä
Musiikin vallankumous ei koskaan mene pois muodista. Retrotyylisessä sisustamisessa musiikin eri tyylilajit ja vaikutteet ovat helppoja teemoja, jotka näkyvät myös vaatetuksessa. Koska retro tarkoittaa vanhan tyylin kertaamista uudessa tuotannossa, musiikkitarvikkeet ovat kirjaimellisesti retroja ja käytännöllisiä sisustuselementtejä. Värein sisustaminen ei ole pelkkä sisustusniksi, vaan värikkyys kuuluu osaltaan retrokotiin. Oiva esimerkki musiikista ammentavan, värikkään sisustuksen lähtökohdaksi voisi olla vaikkapa Orange -merkin soitinvahvistin. Muusikoiden arvostama merkki sai alkunsa vuonna 1960-luvun lopulla, jolloin sähköinsinööritaustainen Clifford Cooper kehitti oranssilla vinyylillä verhotut vahvistimet Old Compton Streetin hämyisässä kellarimyymälässä. Orangesta tuli sittemmin tunnettujen muusikoiden kuten Fleetwood Mac- yhtyeen Peter Greenin suosima vahvistinmerkki, jonka tuotteita nykymuusikotkin arvostavat.
Koska värikkyys on retroa, ja sisustamisessa usein hyödynnetään tehostevärejä ja pikanttien yksityiskohtien viitoittamia kokonaisuuksia, Orange soveltuisi loistavasti sisustuksen keskiöön. Yhtä lailla retrokodin yleisilmettä voi höystää asettamalla vinyylilevykokoelman ja vanhanaikaisen stereojärjestelmän aitiopaikalle sisustuksen keskiöön.
Musikaalinen retro vaatetuksessa
Etenkin bändipaidat ja vanhat tennarit menevät tietyissä piireissä kuin kuumille kiville. Vaatemielessä musiikkiretroilua helpottavat merkkiliikkeet, joiden valikoimiin putkahtelee toisinaan uustuotantoa vanhoista bändiaiheista. Monet tosifanit kuitenkin hankkivat lisenssivaatteet mieluiten muualta, kuten festivaaleilta ja bändituotteisiin erikostuneista kaupoista, usein nettimyynnistä. Vanhat bändipaidat ovat tosifaneille ja retropukeutujille kovempi juttu kuin uudet vaatteet tunnetuilla logo- ja aihepainatuksilla.
Tee-se-itse retro
Joskus kotoa puuttuu se jokin tarpeellinen, mutta sisustukseen sopiva elementti, useimmiten jokin tietty kaluste. Näppärimmät sisustajat luovat retroa itse. Mikäli nikkarointitaitoja, tilaa ja työkaluja löytyy, rakentajan tavaratalo Byggmax on sopiva paikka materiaalien hankkimiseksi. Sieltä löytyvät taatusti tarvikkeet helppojen huonekalujen askarteluun. Kuitenkin design-muotoilua on vaikea kopioida kotikonstein, joten ainakin vintage-intoilijoiden tunteman Bonanza -sohvakalustemalliston rakentaminen on turhan kunnianhimoinen haaste taloyhtiön askarteluhuoneeseen.
Itsetehty retrovaate yhdistää vanhaa ja tuunattua
Yhtä hyvin tee-se-itseilyä on mahdollista hyödyntää retropukeutumisessa. Retrohenkinen vaate syntyy vanhoilla kaavoilla, tunnettujen suunnittelijoiden kuoseilla ja tuunaamalla aitoa vanhaa. Retrovaatteeseen pukeutuva voi hyvinkin olla edelläkävijä, joka tuo omalla tyylillään vanhat vaatesuosikit jälleen katukuvaan. Ekologiselta kannalta katsottuna laadukas käsityö on kestävän kehityksen kulmakivi, ja vanhaan viehtyneet hankkivat mielellään uusia kenkiä ja asusteita, jotka mallintavat entisaikojen muotoja. Huolella valmistettu vaate kestää, kun sen tekee laadukkaista materiaaleista ja kun sitä huoltaa hoito-ohjeiden mukaisesti. Panostus kotimaiseen käsityöhön on taloudellinen ekoteko, jolla syntyvät tulevaisuuden retrotuotteet. Ajan kanssa ne myös ikääntyvät arvokkaasti oikeaksi vintageksi.
Kierrätysmateriaalit uustuotannossa
Uutta ja vanhaa voidaan hyvin yhdistää teollisessa valmistuksessa retrotuotteiksi. Kierrätyslasista valmistetut retrolamput iskisivät varmasti niin ajan hermoon kuin trenditietoisen sisustamisen ytimeenkin. Tällainen uuden ja vanhan hyödyntäminen vaatii klassisen muotoilun arvostusta ja halua parantaa maailmaa. Yrityksillä olisikin loistava tilaisuus nostaa omaa pforiiliaan ja tuotteiden menekkiä ryhtymällä retroiksi kierrätysmateriaaleista valmistamalla.